fe/male polaroids (A)
gegründet und geleitet von Corinne Eckenstein und Rainer Berson. Der Schwerpunkt der Arbeit liegt auf dem Cross-Over von Tanz, Theater, Performance und Bildender Kunst. Zentral ist die Auseinandersetzung mit dem Körper und wie er sich in der Gesellschaft widerspiegelt, anpasst, verformt oder sich dagegenstemmt, sich wehrt. fe/male bezeichnet die Sichtweise, die eine weibliche ist, immer auf der Suche danach, was dies ist. polaroids steht für Bilder, die schnell künstlich und doch einem bestehenden Augenblick entsprungen sind.
mamapapa (CZ)
gegründet 1996, u.a. mit Floating Islands (Mnichovo Hradisti), Tales in the Wind (Mala Lhota) und mit Projekten innerhalb der Hermit Foundation. Projekte seit 1998: Griftheater 1998, Lightlab, Eclipse, Demolition (1999), Live Art Symposion, City Landscape, In/Grain/ed Culture, Buckwheat and Corn, Body as a Boiler, KVAS (2000). Zur Zeit setzen mamapapa die Entwicklung des LightLab-Projekts fort. Lightlab ist eine offene, interdisziplinäre Plattform und ein mobiles technologisches Studio mit der Idee, dort Seminare, Workshops und Symposien zu beherbergen. Ein Platz fürs Experiment, ein spezieller Ort für so etwas wie ein wundersames Theater. Die Gruppe arbeitet als Kernteam und erweitert, mit wechselnder Besetzung, je nach Ort.
THEATER ASOU (A)
gegründet 1994 in Graz. Wichtiger Bestandteil der Arbeit des Theaters ASOU sind kontinuierliche Kooperationen mit internationalen Theatermachern aus Ost und West, sowie regelmäßige Gastspiele in Deutschland, Ungarn, Costa Rica, Venezuela und Kolumbien. Produktionen u.a. „Was? Wer?“ (nach S. Beckett), „Danshaku“ (Butoh-Performance), „Kinuta“ (mit Mitteln des Noh-Theaters), “Speaking Stones” (Zusammenarbeit der Autorin Kaite O'Reilly, des Regisseurs Phillip B. Zarrilli und Theater ASOU), „Aus dem Rahmen – Kinski“ (nach Texten von Klaus Kinski, Gastspiel 2004 im PROJEKT THEATER STUDIO, 2004). "Der Widerspenstigen Zähmung" Graz 2004, Regie: Stephen Wangh (New York), Gastspiel dietheater Künstlerhaus 2004, "Die Zofen" (2005), Regie: Phillip B. Zarrilli, Japangastspiel.
ILeMOUVANTE - Ateliers Internationaux D’Arts Contemporains, Sant’Antonino (F), was founded in Corsica in 2004 by Monika Anzelini (A), Artur Anzelini (A) and Eva Brenner (A/USA) in cooperation with the president of the FOYER RURAL DE SANT’ANTONINO, Etienne Marcelli (F), the mayor Sant’Antonino. It is a non-profit association for cultural activities for the purpose of advancing the educational, informational and intellectual, social and artistic status of its members. It will – over all – organize the yearly workshop ILeMOUVANTE, to guarantee a professional and wellprepared cultural event, based on international experiences and contacts inside of Corsica and abroad.
LE THÉ À TROIS (F), Pietrosella, is one of Corsica’s leading contemporary theater companies with an impressive history of performances at internationally important festivals (…), touring across the island of Corisca throughout the year, performing both at its own “theater” in Pietrosello near Ajaccio, as well as outdoors in small communities and villages. An exceptional effort is made to bring contemporary and engaging new theater to new audiences of all ages and walks-of-live – audiences and communities which historically have not been exposed to this kind of culture.
TEATR LAZNIA NOWA (PL), Cracow, an independent, non-profit initaitive founded and run by artists for the artists of the performing and living arts. Over the past seven years, it has been operating out of a cellar space – a former ritual Jewish “bath” – in the old Jewish quarter of Cracow, Kazimierz. Today the company counts as one of the leading young alternative theatres in Poland with international ties and an active touring program. Laznia has performed plays by Shakespeare and renowned Polish writers such as Slavomir Mrozek – a mentor of the company- and international authors such as Jean Genet, Sarah Kane, and Dea Loher. Starting in 2004, Teatr Laznia has been offered a special grant by the City of Cracow to establish a new cultural institution in an industrial part of Nowa Huta, For the first time in Poland a multi-discipline cultural institution is founded in a post-industrial area, set to provide new socially conscious theater- and arts-projects to revitalize a problem-ridden suburb and to lend its population of 300 000 a new cultural identity. Under the new name LAZNIA NOWA, the company is now in the process of adapting an old factory of 2700m² to form a meeting-point for local artists and audiences and to house interdisciplinary arts programs: theater, music, visual arts, educational and youth activities, cinema, international guest performances and the city-wide international festival “Genius Loci” (founded in 2005 in Kazimierz by Bartosz Szydlowski). The project aims at becoming a pulsating network for “integrational acitivities” on all levels of comtemporary culture with the purpose of bridging the gap between art, new media, education, and social concsiousness – between art and community. The group’s focus is on “site-specific” artworks and provocative new theater directed at young audiences, interchange with non-professionals, and performances based on topical new plays with music, video, and visuals. While Laznia Nowa is geared towards Nowa Huta inhabitants and particularly city-, street-, and youth-culture by collaborating with schools, local arts- cultural associations and crafts companies, an expansion of international exchange projects will integrate Polish culture further into a “New Europe”. Together with artists from all over Europe, new artistic forms for non-theatrical spaces will be developed on a regular basis.
THEATER MEMORY (A)
gegründet 1997 von Axel Bagatsch. Im Zentrum der Arbeit stehen die Fragestellungen, wie Ernst und Komik im Theater verbunden werden können, wie die Biographien der Darsteller-Innen mit dem Text eines Autors verknüpfbar sind, wie der Zuseher zum unverzichtbaren Bestandteil einer Aufführung gemacht wird, sowie die Beziehung zwischen Theater und Ritual. Produktionen u.a. „KAFKAS KERN“ (Norbert Müller, 1997, WUK), „Lied für Papier und Klavier“ (PROJEKT THEATER STUDIO, 2002), „Das nicht erkannte Drama“ (nach Witkiewicz, PROJEKT THEATER STUDIO, 2003), 2004 Mitbegründer Musik&Performancegruppe „Ewiges Kind“ mit Mitgliedern aus 8 Ländern.